Stellantis, Polonya’daki Tychy tesisinde Leapmotor T03 üretimini durdurma kararı aldı. Stellantis'in bu kararı ne anlama geliyor? Grubun Avrupa’daki yeni üretim planları ne? Leapmotor T03 üretimi için TOFAŞ Fabrikası bir seçenek mi? İşte detaylar.
Küresel otomotiv devlerinden Stellantis, Çinli elektrikli araç üreticisi Leapmotor ile iş birliği kapsamında ürettiği T03 modelinin Avrupa üretimini yeniden yapılandırma kararı aldı. Reuters'ın haberine göre, Stellantis 30 Mart 2025 tarihinden itibaren Polonya’nın Tychy kentindeki üretim tesisinde Leapmotor T03'ün montajına son verdi.
Karar Ne Anlama Geliyor?
Bu gelişme, hem Stellantis’in üretim stratejilerinde hem de Avrupa pazarına yönelik elektrikli araç dağıtım planlarında önemli bir değişikliği işaret ediyor. Tychy fabrikası, Stellantis’in Avrupa’daki önemli üretim merkezlerinden biri olarak biliniyor ve Fiat 500 gibi pek çok modelin montajına ev sahipliği yapıyor. Ancak Leapmotor T03 üretiminin durdurulması, Avrupa’da artan rekabet, maliyet baskıları ve yerelleştirme stratejileriyle ilişkili olabilir.
Avrupa’da Yeni Üretim Alternatifleri Masada
Şirket yetkilileri, şu anda Leapmotor T03’ün üretimi için Avrupa genelinde alternatif lokasyonlar üzerinde değerlendirme yapıldığını belirtiyor. Bu alternatifler arasında Stellantis’in diğer Avrupa fabrikaları, üretim ortaklıkları ya da daha uygun maliyetli lokasyonlar yer alabilir. Bunların arasında Bursa'ki TOFAŞ Fabrikası var mı? Tablo iyice netleştiğinde ilk sinyaller medyaya yansır.
Leapmotor T03 Hakkında
Leapmotor T03, kompakt yapısı ve şehir içi kullanıma uygunluğu ile öne çıkan bir elektrikli mini otomobil. Çin merkezli Leapmotor’un Avrupa pazarına giriş yaptığı ilk modellerden biri olan T03, özellikle şehir merkezlerinde sürdürülebilir ulaşım aracı olarak öne çıkıyordu. Ancak üretim kararındaki bu değişiklik, Avrupa’daki rekabetçi pazarda daha stratejik ve maliyet odaklı adımlar atılmasının bir yansıması olarak değerlendiriliyor.
Stellantis ve Çinli Ortaklıklar
Stellantis’in Leapmotor ile olan ortaklığı, Batılı otomobil üreticilerinin Çinli EV markalarıyla iş birliği yapma eğiliminin bir parçası olarak görülüyor. Ancak Avrupa’daki jeopolitik gelişmeler, ithalat düzenlemeleri ve üretim teşvikleri gibi unsurlar bu iş birliklerinin yönünü etkileyebiliyor.
Ortaklık Yapısı
Stellantis, Çinli ortağıyla birlikte Leapmotor International ortak girişiminde %51 hisseye sahip. Leapmotor EV'lerini Çin dışında ihraç etme, satma ve üretme konusunda münhasır haklara sahip.
Ne Bekleniyor?
Stellantis'in bu hamlesi, Avrupa’daki elektrikli araç üretim dengelerinin yeniden şekilleneceğini gösteriyor. Leapmotor T03’ün yeni üretim yeri belli olmasa da Stellantis’in bu model için Avrupa’dan vazgeçmeyeceği tahmin ediliyor. Bu arada Fransız Les Echos gazetesi' ne konuşan Stellantis'li bir yönetici; Stellantis ve Leapmotor'un şimdilik Avrupa'da T03 üretimini yeniden başlatmayı planlamadığını söyledi. Yeni üretim lokasyonunun 2025 yılı sonuna kadar netleşmesi bekleniyor.