Türkiye ikinci el pazarında son iki senedir yenilikçi iş modeliyle sektörün dönüşümünün öncüsü olan Carvak’ın CEO’su Mehmet Çelikol, yıl değerlendirmesi yaparken, sektöre dair yeni yıl tahminlerini açıkladı.
- Mehmet Çelikol’a göre, sektör özellikle yerel seçimler sonrası canlanacak ve normale dönüş yaşanacak. Sektörde alternatif ve yenilikçi modeller fark yaratacak.
Carvak’ın CEO’su Mehmet Çelikol, 2023 yılını değerlendirirken, gelecek yıla dair de öngörülerini paylaştı. Türkiye’nin ikinci el otomotiv pazarının yüksek potansiyeline değinen Çelikol, dünyada adet bazında 6’ncı ülke olduğumuzu, ciroda ise üçüncü olduğumuzu ifade etti. İkinci el yıllık satışlarının 6-7 milyon adet olarak seyrettiğini kaydeden Çelikol, “ABD ve Çin’den sonra ciro olarak en büyük pazar konumundayız. Global şirket yapısı içerisinde de Meksika ve Brezilya ile birlikte Türkiye en stratejik pazar olarak görülüyor” dedi.
2024 sonu piyasanın tamamen normalleşmesini bekliyoruz
Önümüzdeki döneme dair tahminlerinden bahseden Mehmet Çelikol, araçlara yatırım döneminin bittiğini ifade ederek, genel seçimler sonrasında hızlı artan faizler ve düşen talep ile ikinci el araçların dolar karşısında yüzde 21 değer kaybettiğini belirtti. Çelikol, şunları söyledi:
“Ekonomideki dalgalanmalardan en fazla etkilenen sektörlerden birisi otomotiv oldu. Pandemi döneminde başlayan ve enflasyonist ortamla devam eden araç yatırımları ise son dönemde hız kesti. Piyasanın araç fiyatları açısından yavaş yavaş normal seyrine döndüğünü görüyoruz. TL bazında araç fiyatlarında artış beklesek de dolar karşısında ikinci el araç bir süre daha değer kaybetmeye devam edecektir. Pandeminin tamamen bitmesi, sıfır araç tedariğinin çözülmesi, alternatif yatırım aracı algısını aşılmasıyla birlikte, 2024 sonu ve 2025 başı gibi piyasanın tamamen normalleşeceğini düşünüyorum.”
Finansmana erişim sıkıntısını güçlü ortaklık ve kampanyalarla aştık
Çelikol, finansman konusunda ise “Piyasaya baktığımızda yılın ilk yarısında, döviz kurlarında sabitlik varken ve sıfır araca erişim zor iken ikinci el araç almak vatandaş için yatırım aracıydı. Sıfır arabaya erişimde tedarik sorunu çözüldü ve döviz kurlarındaki hareketlilik arttı. Son dönemde alınan tedbirler ikinci el otomobil fiyatlarına düşüş olarak yansıdı. İkinci el otomobilde pandemi sonrası sürekli artan fiyatlar duruldu, ikinci el otomobiller yatırım aracı olmaktan çıktı. Geçtiğimiz üç ayda ikinci el otomobil fiyatlarının TL bazında da yüzde 10 civarında düştüğünü gözlemliyoruz. Diğer yandan taşıt kredilerinde oranlar yükselirken kredi kapsayıcılığı da düşük kaldı. Bu sebeple finansmana erişmekte zorluk yaşandı” dedi.