FORMULA 1

2025 Formula 1 sezonunun beşinci yarışı: Suudi Arabistan Grand Prix'si

Formula 1 Suudi Arabistan Grand Prix'sine ev sahipliği yapacak F1 takvimindeki pistler arasında en fazla viraja sahip olanı Cidde Jeddah Corniche Pisti; 16'sı sol ve 11'i sağ olmak üzere toplam 27 viraja sahip.

Suudi Arabistan Grand Prix'si, Kızıldeniz kıyısındaki bir kıyı bölgesinde bulunan Cidde Corniche Pisti'nde düzenleniyor. Konum, pistlere kum savrulması ve gündüzden geceye rüzgar yönünün değişmesi nedeniyle Abu Dabi'dekine benzer zorluklar sunuyor.

Suudi Arabistan Grand Prix'si ilk ne zaman yapıldı?

2025 sezonunun ilk üçlü yarışı Kızıldeniz kıyılarında sona eriyor. Cidde, Suudi Arabistan'da bir liman kentidir ve Mekke'ye giden hacılar için giriş limanı olarak kabul edilir, aynı zamanda modern sahil şeridi ve tarihi El Balad bölgesiyle bilinen büyük bir ticaret ve kültür merkezidir. Suudi Arabistan Grand Prix'si ilk olarak Aralık 2021'de takvime girdi ve sonraki üç etkinlik Mart ayında gerçekleşti ve bu yıl ilk kez Nisan ayında düzenlenecek, sıcaklık, rüzgar ve nem seviyeleri yaz aylarında yaşananlara daha benzer olacak ve bu durum bu hafta sonu pist aksiyonunu etkileyebilir.

Cidde'de hangi lastikler kullanılacak?

Bu sezonun ilk dört yarışı için bileşik seçimi geçen yılkiyle aynıydı, ancak beşinci tur için Pirelli daha yumuşak bir adım attı ve Cidde'de mevcut üçlü C3 Sert, C4 Orta ve C5 Yumuşak oldu. Bu, FIA, F1 ve takımlarla paylaşılan, yarış için daha fazla strateji seçeneği ve dolayısıyla daha heyecanlı ve tahmin edilemez yarışlar yaratma hedefiyle uyumludur. Bu Grand Prix'nin önceki dört edisyonunda, Güvenlik Aracı işleri biraz daha karıştırdığında bile, tek pit stop her zaman hem etkinliği hem de takım tercihi açısından baskındı.

2024 yılında ne olmuştu?

Sadece Bottas iki kez pit yapmayı seçti, diğerleri tek pit stop'a gitti, büyük çoğunluk C3 (Medium) ile başladı ve ikinci etapta C2 (Hard)'ye geçti. Ferrari Bearman ile, Sauber Bottas ile  C4 (Soft) ile başlamanın sağladığı ekstra tutuştan en iyi şekilde yararlanmaya çalışan tek sürücülerdi. (McLaren-Norris, Mercedes-Hamilton ve Sauber-Zhou) Soft'a geçmeden önce Medium'da ilk etaplarını olabildiğince uzattılar ve bunun da uygulanabilir bir yarış lastiği olduğunu kanıtladılar. Yarışı Red Bull pilotu Hollandalı Max Verstappen kazandı.

Sürücüleri neler bekliyor?

Pist 6.174 kilometre uzunluğunda ve sezonun en hızlı pistlerinden biri, sürücüler tur süresinin yaklaşık %80'ini gaz pedalına basarak geçiriyor, oldukça virajlı olmasına ve rekor sayıda viraja sahip olmasına rağmen, aslında 27, 16'sı solda ve 11'i sağda. Birçoğu orta veya yüksek hızda alınıyor. Üç DRS bölgesi olmasına rağmen, sert fren noktalarının olmaması nedeniyle sollama yapmak o kadar da kolay değil.

Pist yüzeyi çok aşındırıcı değil, ortalama bir pürüzlülük seviyesi var, ancak lastiklere uygulanan yanal kuvvetler önemli, ancak örneğin Suzuka veya Barselona'da bulunan seviyede değil. Özellikle ilk serbest antrenman seanslarında, pist başlangıçta çok kirli olduğu için, nadiren motor yarışları için kullanıldığından, taneciklenme ortaya çıkabilir. Ancak, pist durumu hafta sonu boyunca iyileşir, böylece bu durum düzelir. Ancak, bu yıl daha yumuşak bir bileşik üçlüsüyle, bunun nasıl bir etki yaratacağını görmek ilginç olacak.

Pistin Öne Çıkan Özellikleri 

  • F1 takvimindeki pistler arasında en fazla viraja sahip olanı Cidde Jeddah Corniche Pisti'dir. Pist, 27 viraja sahiptir: 16 sol ve 11 sağ.
  • Cidde'deki pit alanı F1 takviminin en uzun dördüncü alanı olmasına rağmen, pit alanında geçirilen zaman yılın en kısa ikinci zamanı olup 15 saniyedir.
  • Ayrıca 6.174 km ile takvimdeki üçüncü en uzun pisttir. Sadece Las Vegas ve Belçika'daki Spa-Francorchamps daha uzundur.
  • 13. virajın eğimi %12 olup, eğimli virajlar daha fazla çizgi açıyor ve bir sonraki geniş, yüksek hızlı bölüme ivme kazandırmaya yardımcı oluyor.
  • Pistteki en yavaş viraj 2. viraj olup yaklaşık 80 km/s hızla alınıyor.
  • En hızlı virajlar ise 300 km/s hızla alınan 20, 21 ve 26. virajlar.
  • Bir sokak pisti olması nedeniyle Cidde, Güvenlik Araçlarına yol açan olayların yaşanması açısından yüksek risk taşır. Suudi Arabistan'daki dört yarışta bugüne kadar beş tam Güvenlik Aracı dönemi ve iki kırmızı bayrak yaşandı.
  • Sürücüler, Corniche'de tur sürelerinin yaklaşık %70'ini tam gazda geçirecekler.
  • Sadece Melbourne ve Monza bundan daha yüksek bir rakam kaydediyor.
  • Takvimdeki en kısa dördüncü pit alanına sahip olan Cidde'de, pilotlar pit stop yaparak sadece 15 saniye kaybedecek ve bu sezonun en kısa üçüncü kaybı olacak.
  • Pole pozisyonundan ilk fren noktasına kadar olan mesafe sezonun dördüncü en kısa mesafesidir. Sadece Belçika, Bakü ve Las Vegas daha kısadır.

Suudi Arabistan Grand Prix'si Saat Kaçta?

18 Nisan Cuma:

1. Antrenman saat 16:30-17:30

2.Antrenman saat 20:00-21:00

19 Nisan Cumartesi:

3.Antrenman saat 20:00-21:00

Sıralama Turları: saat 20:00-21:00

20 Nisan Pazar:

YARIŞ: saat 20:00

{ "vars": { "account": "G-HXWPNJRGX4" }, "triggers": { "trackPageview": { "on": "visible", "request": "pageview" } } }