Otomobilin öne çıkan teması; günlük spor otomobil, viraj performansı ve yarış pisti kabiliyeti.

Dünyanın en büyük otomobil üreticilerinden biri olan Hyundai, elektrifikasyondaki iddiasını 650 beygirlik bir sportif modelle pekiştiriyor. Yüksek performanslı araçlar için kurulan N markasının ilk elektrikli modeli olan IONIQ 5 N, gerek sportif tasarımı gerekse yarış pistlerindeki üstün kabiliyetiyle elektrikli otomobillere çok farklı bir bakış açısı getiriyor. Üzerindeki her bir öğenin performansa hizmet ettiği IONIQ 5 N, sportifliğin ve aerodinamizmin elektrikli bir modeldeki buluşma noktasını işaret ediyor. 2024 Dünyada Yılın Performanslı Otomobili (WCOTY) seçilen IONIQ 5 N, ayrıca dünyaca ünlü İngiliz otomobil programı Topgear tarafından da aynı ödüle layık görülerek ne denli iddialı olduğunu perçinledi.

Dinamik tasarımla gelen müthiş aerodinamizm

Hyundai Ioniq 5 N 2'N', Hyundai Motor Company'nin Kore'deki global Ar-Ge merkezi Namyang'ı ve N serisinin geliştirilip test edildiği ve aynı zamanda Hyundai Avrupa Test Merkezi'ne de ev sahipliği yapan Nürburgring'i temsil ediyor. Namyang ve Nürburgring arasındaki bu yakın bağlantı, N'in temelini de oluşturuyor. Birinci önceliği saf bir sürüş keyfi sunmak olan N modelleri, üst düzey donanımlarla birlikte hem günlük kullanımda hem de yarış pistlerinde öne çıkıyor. 

IONIQ 5 N için özel olarak geliştirilen parlak siyah ön tampon, damalı bayrağı simgeleyen ızgara ve aktif hava perdeleri görselliğin yanı sıra aerodinamiği ve soğutma performansını da artırıyor. IONIQ 5 N için özel olarak hazırlanan arka spoyler, arka difüzör ve hava çıkışı ise yere basma kuvvetini artırarak hem yol tutuşu hem de hava akışını optimize etmeye yardımcı oluyor. Daha alçak, daha geniş ve daha büyük yüksek performanslı lastiklere sahip olan IONIQ 5 N, agresif bir duruş sergilerken yarış pistlerindeki kabiliyetini de artırıyor. Yeni nesil N modele özel tampon tasarımları, ön ve arka kısmın uzunluğunu güncel IONIQ 5’e göre sırasıyla 25 milimetre ve 55 milimetre artırıyor. Aynı zamanda ön ve arka süspansiyon da sürüş kabiliyetini optimize etmek için ağırlık merkezini daha da azaltacak şekilde yeniden tasarlanıyor. 

Genel olarak 20 milimetre daha alçak olan otomobil, geniş lastiklere uyum sağlamak için de alt kısmında 50 milimetre daha geniş ve daha belirgin bir difüzör kullanıyor. Bu sayede otomobil, tam 80 milimetre daha uzun. Daha iyi bir sürüş ve üstün yol tutuşu için Pirelli tarafından özel olarak geliştirilmiş 275/35 R21 P-Zero EV N lastikler ve 21 inç forged alüminyum jantlar kullanıyor. IONIQ 5 N, Türkiye’de karakteristik bir “N” rengi olan “Performans Mavisi” ile satışa sunuluyor. 

Sürdürülebilirlik, Hyundai markasının ağırlıkla IONIQ modellerinde ele aldığı ve bunu sürekli ön planda çıkardığı bir strateji. Geri dönüştürülebilir kağıttan dekoratif kapı süsü, şeker kamışından ve PET şişelerden elde edilen biyo PET iplik, yine şeker kamışından gelen biyo TPO ve saf deri gibi çevre dostu malzemeler, aracın iç mekanında ön plana çıkıyor. Buna ek olarak otomobil, Hyundai'nin çevreye duyarlı uygulamalara olan bağlılığını daha da iyi bir şekilde örneklendirmek için de geri dönüştürülmüş lastik pigment boyası ve geri dönüştürülmüş poli Alcantara koltuk kaplama kumaşına yer veriyor.

Sportif ve modern iç mekan

Hyundai Ioniq 5 N 4IONIQ 5 N'in iç mekanı, bir yarış aracı konseptine göre şekillendirilmiş. Daha alçak oturma pozisyonuna sahip N Racing Bucket spor koltuklar, özel mod düğmelerine sahip yeni N direksiyon ve N sabit orta konsol ile ideal bir sürücü ergonomisi sunuyor. Pist sürüşü için optimize edilmiş direksiyon simidi, koltuklar, kapı kaplama panelleri ve metal pedallar dahil olmak üzere çoğu yerde N logolu detaylar ve hafifletilmiş parçalar kullanılıyor. 

IONIQ 5 N'nin eğlenceli sürüş ruhunu en üst düzeye çıkarmak için sürüş modları da özelleştirilebiliyor ve “Custom 1 & Custom 2” olarak iki farklı butonla eşleştirilebiliyor. 

N Grin Boost (NGB) düğmesi ise aracın karakterini 10 saniye boyunca değiştirerek maksimum hızlanmaya ve heyecana imkan tanıyor. Bu özellik, pistte yarış esnasında önemli zamanlar elde edilmesine olanak sağlıyor.

Hyundai Ioniq 5 N 1IONIQ 5 N'in orta konsolu, diz pedleri ve kaval kemiği desteğinin yanı sıra rahat kol dayanağıyla da sürücüsüne pistte ekstra bir destek sağlıyor. Konsolun alt kısmındaki uzantı ise yüksek G kuvveti esnasında vücudun direncini ve sağlamlığını korumaya yardımcı oluyor. Spor bir otomobil olan IONIQ 5 N, günlük kullanım için C tipi USB, kablosuz şarj cihazı ve bardak tutucular da sunuyor. N koltuklar da güçlendirilmiş desteklere sahip. Böylece keskin virajlarda güçlü yanal hızlanma meydana gelse dahi dengeli bir sürüş için vücudu sıkı bir şekilde kavrıyor. N Racing Bucket koltuklar, yüksek performanslı sürüş deneyimi arayan kullanıcılar için tasarlanırken güncel modele göre kıyasla yaklaşık 20 milimetre daha alçak konumlandırılmış. 

Yüksek performansla gelen 650 beygir güç

Hyundai’nin E-GMP yani elektrik global modüler platformuyla üretilen IONIQ 5 N, 21.000 devre kadar çalışan iki adet elektrikli motora sahip. En yeni nesil 84 kWh pil ile donatılan otomobil, yüksek enerji için motordaki iki kademeli invertör sayesinde 448 kW/609 PS ve 740 Nm tork (NGB devredeyken 478 kW/650 PS ve 770 Nm) güç sunuyor. Maksimum 260 km/s hıza ulaşabilen IONIQ 5 N, 0-100 km/s hızlanmasını ise sadece 3,5 saniyede (NGB ile 3,4 saniye) tamamlıyor. Tamamen elektrikli aracın menzili ise ortalama olarak 448 kilometre. Şehir içindeki ulaşabildiği menzil ise 589 km’ye kadar çıkabiliyor (WLTP).

Üstün viraj performansı

Hyundai Ioniq 5 N 5IONIQ 5 N'in viraj ustalığı, sürüşün heyecanını artırmak için özel olarak geliştirilmiş yürüyen aksamdan ve aktif sistemlerden geliyor. Gelişmiş stabilite ve çekiş kontrol sistemleri aracılığıyla üst düzey bir sürüş deneyimi sunan otomobil, normal bir EV modele göre daha farklı bir yapıda. Motor ve pilin yerleşimi, performanslı sürüşlerde yanal kuvvete katkıda bulunuyor. 

Aynı zamanda her iki uçtaki entegre tahrik aksları ve elektrik motoru da yüksek torka dayanacak şekilde güçlendirilmiş. Performanslı fren sistemi ise 650 beygire rahatlıkla hükmedecek bir frenleme sağlıyor. Bu fren sistemi, önde ve arkada sırasıyla 400 milimetre ve 360 milimetre çaplı büyük disklerden oluşuyor. Hibrit diskler, monoblok dört pistonlu ön kaliperler, yüksek sürtünmeli fren balataları ve özel hava soğutmalarıyla beraber daha hafif metallerin kullanılması, fren ısı seviyesini düşürürken soğutma verimliliğini de bir o kadar artırıyor. 

IONIQ 5 N, motor sporlarından ilham alan güçlü bir rejeneratif fren sistemine de sahip. N Brake Regen sistemi, endüstri lideri maksimum 0,6 G yavaşlama kuvveti sunuyor. Elektrikli otomobillerin içten yanmalı modellerden daha ağır olması, frenlerin normal bir otomobilden çok daha güçlü olmasını gerektiriyor. Böylelikle hidrolik frenler, gerektiğinde ekstra frenleme kuvveti uygulayarak pistte daha fazla dayanıklılık sağlıyor. N Brake Regen ile hidrolik frenler arasındaki kusursuz uyum, sürücünün fark edemeyeceği kadar yumuşak bir geçişe sahip. Kısacası bu sistem, IONIQ 5 N'in denge ve çekiş kontrol sistemleri birlikte çalışarak heyecan verici bir sürüş deneyimi sağlıyor. Aracın üst düzey viraj yetenekleri, 42 ek kaynak noktası ve 2,1 metrelik ek yapıştırıcıyla destekleniyor. 

Yarış pisti kabiliyeti

N Pedal, Hyundai i20 N WRC'de de kullanılan ve sürüş esnasında oldukça hızlı tepki veren bir özellik. Üst düzey yol tutuşu hedeflenirken aynı zamanda EV'lerin doğal ağırlığı ve boyutu da burada önemli bir rol oynuyor. Bu akıllı yazılım, anında devreye girerek gelişmiş bir gaz kelebeği hassasiyeti sunuyor. IONIQ modellerindeki i-Pedal rejeneratif frenleme sistemine benzer bir teknolojiden yararlanan N Pedal, enerji verimliliğinden daha çok hızlı ve heyecan verici bir viraj almayı önceliklendiriyor. Arka aksta da yavaşlatıcı kuvvet kullanılarak agresif bir ağırlık aktarımı yaratılıyor ve bu da virajlara daha keskin girilmesini mümkün kılıyor.

N Drift Optimizer ise birden fazla araç kontrolünü dengeleyerek drift açısının korunmasına yardımcı oluyor. Entegre “Torque Kick Drift” işlevi, sürücünün daha hızlı drift yapmasına olanak sağlayarak halk arasında debriyaj tokatlama olarak tabir edilen arkadan itişli araçların debriyaj vuruş hareketini simüle ediyor. 

N Tork Dağıtımı (NTD) da gücü ön ve arka akslar arasında kaydırarak 11 seviyeye kadar farklı ayar seçeneği sunuyor. Tamamen değişken ön ve arka tork dağıtımı sayesinde sürücüler istedikleri tork dağılımını ön ve arka tekerlekler arasında değiştirebiliyor. 

Arka aksta bulunan elektronik Sınırlı Kaymalı Diferansiyel (e-LSD) ise sürüş koşullarına bağlı olarak arka tekerleklere gönderilen kuvvet miktarını kontrol ediyor. Yüksek hızlarda aracın viraj performansını artırırken tekerlek kayma dengelemesini de iyileştiriyor. e-LSD, 1.800 Nm'lik artırılmış tork kapasitesiyle optimum performansı için gelişmiş bir reaksiyon kontrolü sağlıyor. 

N Launch Control ise sıfırdan kalkışlarda mümkün olan en iyi ivmelenmeyi ve ön torku sağlıyor. En az tekerlek patinajı ve mümkün olan en hızlı kalkış için üç farklı çekiş seviyesi (düşük, orta ve yüksek) sunarak sürücülerin pist kullanımlarında profesyonel bir yarış aracı gibi kullanmalarına imkan tanıyor.

N Race özelliği de sürücülere otomobilin enerji kullanımı üzerinde doğrudan bir kontrol sağlıyor. IONIQ 5 N, birkaç düğmeyle ayarlarının değiştirilmesine olanak sağlıyor. Sürücülere 'Dayanıklılık' veya 'Hızlanma' konusunda stratejik bir seçim sunuluyor. 'Dayanıklılık', yarış pistindeki menzili en üst düzeye çıkarıyor. Bu, maksimum gücün sınırlandırılmasıyla elde ediliyor. Bu da sıcaklığın daha geç ve yavaş oluşmasına neden oluyor. 'Hızlanma' ise daha efektif bir enerji için güç ve soğutmaya öncelik veriyor. Bu, sürücülerin enerji stratejilerini doğru bir şekilde yönetmelerine ve sürüş performans hedeflerine ulaşmaları için ideal bir performans aralığı oluşturmalarına yardımcı oluyor.

EV'lerde fark yaratmak isteyen Hyundai N mühendisleri, IONIQ 5 N'in sürüşünü daha dinamik hale getirmek için N e-Shift ve N Active Sound+'ı geliştirmiş. Her iki özelliğin entegrasyonu, sürücü ile otomobil arasındaki duygusal bağı güçlendiriyor. IONIQ 5 N, içten yanmalı motorların hissini simüle ederek olağanüstü bir sürüş deneyimi sunuyor. 

N e-Shift ise içten yanmalı N modellerde bulunan 8 vitesli çift kavramalı şanzımanın (DCT) davranışını simüle ederek, güç dağıtımı üzerinde kontrol hissi sağlıyor. Sürücüler, tıpkı içten yanmalı motorlardaki gibi manuel ve otomatik vites değiştirme arasında seçim yapabiliyor. Tıpkı manuel şanzıman modundaki N DCT gibi N e-Shift de bir devir sınırlayıcıya sahip. 

N Aktif Ses (N Active Sound+ ) ise benzinli modellerdeki gibi egzoz sesleri çıkararak daha sürükleyici bir sürüş deneyimi yaşatıyor. N e-Shift ile eşleştirilen N Aktif Ses sistemi, üç farklı ses sunuyor. N Aktif Ses, hızı ve gaz kelebeği konumunu temel alarak sesi sürekli olarak yeniden düzenliyor ve dinamik bir işitsel deneyim sağlıyor. 

Bu işitsel deneyim, sürücülere kullanılan gücü ölçmek için akustik bir referans sağlıyor. Otomobilin ön ve arkasındaki harici hoparlörler, hız arttıkça sesi dışarıya da vermeye başlıyor. Özellikle i20 N ve i30 N’deki egzoz patlamaları da bu modelde yapay bir ses olarak karşımıza çıkıyor. Performanslı kullanım esnasında geleneksel içten yanmalı motor ve egzoz sesine hayranlık duyan sürücüleri unutmayan Hyundai N mühendisleri, bu sayede bir elektrikli otomobilin sessizliği dilendiği zaman değiştirerek yüksek adrenalin için gerekli olan duyguyu da sağlamış oluyorlar. Bu arada otomobilde yüksek kaliteli müzik zevki için de Bose imzalı premium bir ses sistemi bulunuyor.

IONIQ 5 N'deki N Road Sense (NRS) ise sürüş deneyimini yeni bir seviyeye taşıyor. NRS, çift kavisli yol işaretlerini otomatik olarak tanıyor ve sürücüye N modunu etkinleştirmesini öneriyor. Bu akıllı sistem, sürücünün virajlı yollarda seyrederken daha da heyecan verici ve ilgi çekici bir sürüş deneyimi yaşamasına olanak tanıyor.

IONIQ 5 N, zorlu yarış pisti koşullarında da termal ısı yönetimi için yeni bir standart belirliyor. Az sayıdaki rakiplerine göre daha yüksek bir dirence sahip olan otomobil, aşırı ısınma nedeniyle oluşabilecek güç kayıplarını da önleyebiliyor. Geliştirilmiş pil termal yönetim sistemi, artırılmış soğutma alanı, motor ve pil soğutucusu ile donatılmış. Pil ve elektrik motoru için kullanılan bağımsız radyatörler, yoğun pist sürüşü öncesinde ve sırasında IONIQ 5 N'in performans düşüşüne karşı üst düzey bir soğutma sağlıyor. IONIQ 5 N, yarış pisti performansını daha da artırmak için tur başına pil tüketimini otomatik olarak hesaplayan bir sisteme de sahip. Track SOC (şarj durumu), pistte geçirilen süre boyunca aracın performansına ve sürüş sitiline göre pilin enerji yönetimini optimize ediyor. Tüm bu özelliklere ek olarak, yolda güvenlik ve rahatlık sağlayan ileri seviye Hyundai Smart Sense Gelişmiş Sürücü Destek Sistemleri de aracın üstün bir koruma sunmasına yardımcı oluyor. Otomobilde, performans özelliklerine ek olarak gerekli olan tüm sürüş güvenlik sistemleri de standart olarak sunuluyor. 

Hyundai’nin yüksek çözünürlüklü 12,3 inç bilgi-eğlence ekranı ve yine 12,3 inç dijital gösterge panelinin birleşimi de aracın en belirgin özelliklerinden bir diğeri. Bu ekranda yer alan N modu sayesinde tüm parametreler ve yarış ayarları isteğe bağlı olarak yapılabiliyor. Otomobil genetik olarak performansa yönelik fakat dilendiği zaman Eco moduna alınarak oldukça düşük bir enerji tüketimiyle geleneksel bir şehir otomobiline de dönüşebiliyor.

IONIQ 5 N, ön camını dijital bir görüntü ekranına dönüştüren Head Up Display yani sanal gösterge de sunuyor. Bu sanal gösterge, navigasyon, gelişmiş güvenlik ayrıntıları ve aracın çevresi gibi temel bilgileri doğrudan sürücünün ön camdaki görüş alanına sunuyor. Bu yenilikçi özellik, sürücülerin önlerindeki yola odaklanmayı sürdürürken bilgileri hızlı bir şekilde anlamalarını sağlıyor. Otomobilin iç dikiz aynası da dijital. Yüksek çözünürlüklü geri görüş kamerasından alınan HD görüntüler, sürekli olarak dikiz aynasına aktarılıyor. Bu özellik dilendiği zaman kapatılabiliyor.

IONIQ 5 N, sunduğu bu performans özelliklerine ek olarak kullanıcıların yüksek voltajlı bataryada depolanan enerjiyi, araç kapalıyken bile çeşitli cihazları şarj etmek veya çalıştırmak için kullanmalarına olanak tanıyan V2L’yi de sunuyor. Bu pratik özellik, aracın bir güç kaynağı olarak hizmet etmesini sağlayarak, pist dışındaki hafta sonu kaçamaklarında da büyük bir kolaylık ve konfor sağlıyor.

Hyundai N performanslı EV’lerinin geleceği 

Estasyon ve Sharz.net Şarj İstasyonlarında Stratejik İş Birliği Estasyon ve Sharz.net Şarj İstasyonlarında Stratejik İş Birliği

2017 yılından bu yana aktif olarak yeni modeller tanıtan ve otomobil tutkunlarının radarından çıkmayan Hyundai N departmanı, içten yanmalı N modellerinden sonra ilk kez bir EV otomobille gündeme geldi. IONIQ 5 N’in satışa sunulmasının ardından çalışmalarını ve projelerini sürdüren N mühendisleri, geçtiğimiz günlerde yüksek performanslı elektrikli araçların gelecekteki yönünü gösteren yeni nesil bir modeli daha tanıttı. RN24 adı verilen bu konsept, RN22e ve N Vision 74’ten sonraki en heyecan verici model olarak öne çıkıyor. RN24, IONIQ 5 N'in gelişmiş güç elektroniği sistemini, maksimum çeviklik ve hassas kontrol için yeni nesil yazılımla desteklenen WRC'den ilham alan bir şasiyle birleştiriyor. Şimdilik konsept olan RN24, N'in gelecekteki yeni nesil yüksek performanslı yol versiyonları ve motorsporları için önemli bir ipucu olarak görülüyor. 

Editör: Rezzan Alavant