Haksız kazanç elde etmek isteyenlere önlem amaçlı olarak geçtiğimiz aylarda çıkan, sıfır kilometre araçların ikinci el olarak satışında 6 ay veya 6 bin kilometre şartının aranmasına dair yönetmeliğe ne kadar uyuluyor!...
2018 yılında çıkan ve 2020 yılında güncellenen yönetmelikle birlikte 8 yaş ve 160.000 kilometrenin altındaki otomobillerin alım satımında ekspertiz raporu zorunluluğu olmasına karşın satış devir işlemlerinde, birçok noterde rapor ibrazının halen gerçekleşmediğine dikkat çeken Fatih Yanık, kısa bir süre önce duyurulan 6 ay/6 bin kilometre yönetmeliğinde bireysel satıcıların muaf tutulduğunu hatırlatarak, Motorlu Taşıt Yönetmeliği’ne uygun olarak hizmet veren bazı işletmelerin ve bazı noterlerin, yönetmeliklere uyduğunu, ancak birçok noterin ve işletmenin halen sözlü beyanla alım satım işlemi yaptığını kaydetti.
Fatih Yanık, “Ekspertiz belgesinin ibrazı yerine satıcının sözlü olarak beyan ettiği kilometre dikkate alınarak satış devri veriliyor. Yani araç 0 kilometre de olsa, 200 bin kilometre de olsa, satıcının beyan ettiği kilometre bilgisi sisteme giriliyor. Bu durum aslında hem alıcının hem de gelecekte bu araca sahip olacak tüketicilerin mağduriyeti riskini barındırıyor. Tüketiciyi kandırmaya yönelik işlemlerde konu yasal süreçlere taşındığında, ekspertiz raporu ve yetki belgesine bakılmaktadır” dedi.
Var olan yönetmeliklerin uygulanması
Ülkemizde var olan yaklaşık 3 bin oto ekspertiz işletmesinden sadece 828’i TSE tarafından yetkilendirilmiş şekilde, TS-13805 Hizmet Yeterlilik Belgesi ile ekspertiz işlemlerini sürdürüyor. Bir ekspertiz işletmesinin TS-13805 standartlarında belgelenmesi, ekspertiz ekipmanlarının kalibrasyonları ile birlikte, işyeri standartlarını sağlayabilme özelliklerine sahip olduğu anlamına gelirken, bu belgeyi alabilmek için, işyeri çalışma ruhsatından, eğitimli personele kadar uzanan birçok standardı sağlamak gerekiyor. Kısaca, TS-13805 HYB sahibi işletmeler, TSE tarafından her yıl denetleniyor ve uygun olması ile birlikte yetkilendiriliyor.